הנחה לבעלי רכבי BYD ו-GEELY שלחו לנו בוואטסאפ רשיון רכב או אישור הזמנה וקבלו 7% הנחה על מחירי העמדות המופיעים באתר

וולטק לוגו

טעינה מהירה לרכב חשמלי – האם היא פוגעת בחיי הסוללה?

🔋 טעינה מהירה לרכב חשמלי – האם היא פוגעת בחיי הסוללה? מחקרים ועדויות

טעינה מהירה היא פתרון נוח לרכבים חשמליים, אך האם היא גורמת לבלאי מואץ של הסוללה? מחקרים מראים כי טעינת DC בעוצמה גבוהה עשויה להשפיע על חיי הסוללה בטווח הארוך. במאמר זה נבדוק כיצד טעינה מהירה פועלת, מה ההשפעה שלה על סוללות ליתיום-יון, ומה ההמלצות לשמירה על ביצועי הסוללה לאורך זמן.

איך עובדת טעינה מהירה לרכב חשמלי?

טעינה מהירה DC מאפשרת לרכבים חשמליים להיטען בעוצמה גבוהה, לעיתים בעוצמות של 50 קילוואט ועד מעל 250 קילוואט, בהתאם לדגם הרכב ולמערכת הטעינה. מערכות אלו משתמשות במתח גבוה כדי להעביר במהירות כמות משמעותית של אנרגיה לסוללה, מה שמאפשר לטעון אותה לכ-80% בפרק זמן קצר של 20-40 דקות.

מחקרים ועדויות על השפעת טעינה מהירה על חיי הסוללה

  1. מחקר של משרד האנרגיה האמריקאי (DOE, 2020) – מחקר זה מצא כי טעינה מהירה מוגברת גורמת להתחממות יתר של תאי ליתיום-יון, מה שמאיץ תהליכי דגרדציה של הסוללה ויכול להפחית את הקיבולת הכוללת שלה בכ-20%-30% לאורך שנים (DOE Report).
  2. מחקר של אוניברסיטת סטנפורד (2022) – המחקר בדק כיצד מחזורי טעינה מהירה משפיעים על חיי הסוללה וגילה כי טעינה במתח גבוה מגבירה את תהליכי הליתציה (lithiation) בתוך התא, דבר שמוביל לבלאי מואץ (Stanford Study).
  3. דיווחי יצרניות רכב – חברות כמו טסלה וניסאן ממליצות ללקוחות להימנע משימוש קבוע בטעינה מהירה כדי לשמור על חיי הסוללה, והנתונים שלהן מראים ירידה בקיבולת של עד 10% לאחר שנתיים בשימוש תדיר בטעינה מהירה.

מהן הסכנות בטעינה מהירה?

  1. חימום יתר של תאי הסוללה – עלול לגרום לבלאי מואץ.
  2. ירידה בקיבולת לאחר מחזורים רבים – קיבולת הסוללה פוחתת עם הזמן.
  3. לחץ חשמלי על המערכת – עלול לפגוע במערכות ניהול האנרגיה של הרכב.

איך לשמור על חיי הסוללה לאורך זמן?

  1. העדפת טעינה איטית – שימוש בטעינה ביתית AC (7-22 קילוואט) מאמץ פחות את הסוללה.
  2. הימנעות מטעינה מלאה תדירה – טעינה עד 80-90% במקום 100% תאריך את חיי הסוללה.
  3. מניעת התחממות יתר – יש לאפשר קירור לפני טעינה נוספת.
  4. שימוש בטעינה מהירה רק בעת הצורך – עדיף להשתמש בה רק בנסיעות ארוכות.

שאלות נפוצות

🚗 האם כדאי להימנע לחלוטין מטעינה מהירה? לא בהכרח. שימוש מתון בטעינה מהירה בעת הצורך לא יפגע משמעותית בסוללה, אך מומלץ להעדיף טעינה איטית באופן קבוע.

🔋 כמה פעמים אפשר להשתמש בטעינה מהירה בלי לפגוע בסוללה? הנתונים משתנים לפי היצרן, אך מחקרים מצביעים על כך ש-80%-90% מהטעינות בטעינה איטית יאריכו את חיי הסוללה.

מה צופן העתיד?

יצרניות הרכב והסוללות פועלות לפתח טכנולוגיות חדשות שיפחיתו את השפעת הטעינה המהירה על הבלאי. בין הפיתוחים הבולטים ניתן למצוא:

  • שימוש בקירור מתקדם של תאי הסוללה
  • חומרים עמידים יותר שמונעים נזקים תרמיים
  • טכנולוגיות ניהול חכם שמווסתות את עוצמת הטעינה בהתאם למצב הסוללה

סיכום

טעינה מהירה היא פתרון נוח לנסיעות ארוכות ולמקרים בהם יש צורך בטעינה מהירה של הסוללה, אך שימוש מוגזם עלול לקצר את חייה. שילוב חכם של טעינה מהירה לצד טעינה איטית יבטיח שמירה מיטבית על הסוללה וימנע ירידה משמעותית בביצועי הרכב החשמלי לאורך זמן.

📚 לקריאה נוספת:

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

רבים שואלים האם מותר להטעין את הרכב בגשם? הרכבים החשמליים שלנו מצויידים במנגנוני הגנה על הרכב והנהגים מכל סוג של התחשמלות. לרוב רכבים חשמליים בטוחים לטעינה גם בתנאי גשם, גם רוב עמדות הטעינה תומכות בטעינה במהלך החורף. אך יש מספר נושאים שכדאי לשים אליהם לב למען הגברת הבטיחות: פיקוח ותחזוקה: עמדת טעינה לרכב חשמלי היא […]

Hozon Neta U הוא רכב SUV חשמלי מתוצרת סין בטווח בינוני שהושק לראשונה בשנת 2020. הרכב עודכן מעט עבור שנת הדגם 2022. לנטע U יש ערכת סוללות של 58 קילוואט מתחת לשלדה. הוא מגיע גם עם מנוע חשמלי יחיד המפיק 163 כוחות סוס. בטעינה מלאה, Hozon Neta U יכול לנסוע עד 400 ק”מ על פי […]

מבוא בנוף המתפתח במהירות של כלי רכב חשמליים (EVs), המחויבות של Geely לחדשנות מתבטאת עם דגם Geometry C. עם העיצוב המלוטש, התכונות החדישות והביצועים המרשימים, ה-Geometry C הוא ללא ספק כוח שיש להתחשב בו בשוק הרכב החשמלי. היבט מכריע שמעלה את האטרקטיביות שלו הוא מפרטי הטעינה שלו. במאמר זה של וולטק, אנו מתעמקים ביכולות הטעינה […]

התחברות / הרשמה

או

התחברות

הרשמה

אנחנו במרחק לחיצה ממך...

נשמח לייעץ