עם הפופולריות הגוברת של כלי רכב חשמליים, יותר ויותר אנשים שוקלים לעבור ממכוניות מסורתיות מונעות בנזין לחשמליות. עם זאת, אחת השאלות הנפוצות ביותר שעולות כאשר מדובר בטעינת רכב חשמלי היא מדוע יצרני רכב מציעים לטעון את הסוללה לפחות מ-100%
למה להטעין רכב חשמלי לפחות מ-100%? – כל המידע?
כדי להבין את הסיבה מאחורי המלצה זו, חשוב להבין תחילה כיצד פועלות סוללות ליתיום-יון (שבשימוש נפוץ ברכבים חשמליים). סוללות אלו מורכבות ממספר תאים, שכל אחד מהם מכיל אלקטרודה חיובית (קתודה), אלקטרודה שלילית (אנודה) ואלקטרוליט. בעת טעינת הסוללה עובר זרם דרך התא, הגורם למעבר יוני ליתיום מהקתודה לאנודה, שם הם מאוחסנים.
כאשר הסוללה טעונה במלואה, כל יוני הליתיום מאוחסנים באנודה, ומתח הסוללה מגיע לרמתו המרבית. עם זאת, אם הסוללה נטענת מעבר למתח המרבי שלה, האנרגיה העודפת עלולה לגרום לסוללה להפוך לא יציבה, מה שעלול להוביל למגוון של בעיות, לרבות חיי סוללה מופחתים, ירידה בביצועים ואפילו סיכוני בטיחות.
ההמלצה של היצרן לטעון את הסוללה בסביבות 80-90% מהקיבולת
כדי למנוע בעיות אלה, יצרני רכב ממליצים בדרך כלל לטעון סוללת רכב חשמלי לפחות מ-100% מהקיבולת שלה. למעשה, רוב רכבי החשמל מגיעים עם תכונה מובנית שמפסיקה את הטעינה אוטומטית כאשר הסוללה מגיעה לרמה מסוימת (בדרך כלל בסביבות 80-90% מהקיבולת). זה עוזר להבטיח שהסוללה תישאר יציבה וימנע טעינת יתר.
לסיכום, למרות שזה עשוי להיראות מנוגד לאינטואיציה לא לטעון את סוללת הרכב החשמלי שלך במלוא הקיבולת, פעולה זו יכולה למעשה לעזור להאריך את תוחלת החיים של הסוללה ולהבטיח שהיא תישאר יציבה ובטוחה לשימוש. תוך הקפדה על המלצות היצרן ושמירה על טעינת הסוללה לפחות מ-100%, אתה יכול לעזור להבטיח שהרכב החשמלי שלך יתפקד במיטבו במשך שנים רבות.
יש להבהיר כי המלצות יצרן הרכב הן הקובעות והנ”ל ניתן כמידע בלבד ואינו גובר על המלצת היצרן.